مقالات رول فرمینگ

مقدمه ماشین آلات برش ورق رول فرمینگ

رول فرمینگ

کارخانه های نورد پیوسته مدرن مقادیر زیادی ورق فلزی نازک را با هزینه کم تولید می کنند.
بخش قابل توجهی از تمام فلزات به صورت نوار نورد گرم نازک یا ورق نورد سرد تولید می شوند. سپس در فرآیندهای ثانویه به خودروها، لوازم خانگی، محصولات ساختمانی، هواپیما، قوطی های غذا و نوشیدنی و مجموعه ای از محصولات آشنا دیگر تبدیل می شود.
قطعات ورق فلزی این مزیت را دارند که ماده دارای مدول الاستیک بالا و استحکام تسلیم بالایی است به طوری که قطعات تولید شده می توانند سفت بوده و نسبت مقاومت به وزن مناسبی داشته باشند.
تعداد زیادی از تکنیک ها برای ساخت قطعات ورق فلزی استفاده می شود. این کتاب عمدتاً به مکانیک‌های اساسی که زیربنای همه این روش‌ها هستند، می‌پردازد، نه با شرح مفصلی از فرآیندهای کلی، اما در این مرحله مفید است که به طور خلاصه رایج‌ترین تکنیک‌های شکل‌دهی ورق را مرور کنیم.

فرآیندهای رایج شکل دهی

خالی کردن و سوراخ کردن. از آنجایی که ورق معمولاً در کویل های بزرگ تحویل داده می شود، اولین عملیات بریدن قسمت های خالی است که به داخل پرس ها وارد می شود. متعاقباً ممکن است برای برش دادن مواد اضافی و سوراخ کردن سوراخ‌ها، پر کردن بیشتری وجود داشته باشد.
هنگامی که به طور دقیق مورد بررسی قرار می گیرد، مشاهده می شود که خالی کردن یک فرآیند پیچیده برش پلاستیک و شکستگی است و احتمالاً ماده در لبه به صورت موضعی سخت می شود. این اثرات ممکن است باعث ایجاد مشکل در عملیات بعدی شود و اطلاعات مربوط به طراحی ابزار برای کاهش مشکلات را می توان در متون مناسب یافت.

ساده ترین فرآیند شکل دهی، ایجاد یک خم خط مستقیم است. تغییر شکل پلاستیک فقط در ناحیه خم اتفاق می افتد و ماده دور از خم تغییر شکل نمی دهد. اگر ماده فاقد انعطاف پذیری باشد، ممکن است ترک بر روی سطح خم بیرونی ظاهر شود، اما بیشترین مشکل معمولاً بدست آوردن یک زاویه خمشی دقیق و قابل تکرار است. فنر بک الاستیک قابل ملاحظه است.
در تاشو (الف)، قسمت در سمت چپ ثابت نگه داشته می شود و لبه بین ابزارهای متحرکی که می چرخند گرفته می شود. در شکل دهی پرس ترمز (b)، یک پانچ به سمت پایین حرکت می کند و ورق را به داخل یک دای می کشاند. خم ها را می توان به طور مداوم در نوارهای بلند با رول فرمینگ (c) تشکیل داد. در ماشین های رول فرمینگ تعدادی رول وجود دارد که ورق را به صورت تدریجی خم می کند و در این فرآیند می توان پانل های عریض مانند ورق سقف یا مقاطع کانال پیچیده ساخت. یک تکنیک برای خم شدن در لبه یک قطعه مهر شده فلنج یا پاک کردن است. این قسمت در سمت چپ بسته می شود و ابزار فلنج به سمت پایین حرکت می کند تا خم را تشکیل دهد. ابزار مشابهی برای فرآیندهای متوالی برای خم کردن ورق روی خود به منظور تشکیل یک سجاف استفاده می شود.

اگر خم در امتداد یک خط مستقیم نباشد یا ورق صاف نباشد، تغییر شکل پلاستیک نه تنها در خم، بلکه در ورق مجاور نیز رخ می دهد. در فلنجینگ شرینک (a)، لبه کوتاه شده و فلنج ممکن است کمانش کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *